Växtvärk, digitalisering och poddfeber!


Det var ett tag sedan jag skrev något på bloggen, det beror givetvis på att vi har spelat in, redigerat och publicerat en egen podd, #espectopodden, i åtta avsnitt. Det har varit så otroligt trevligt att spela in dessa avsnitt, träffat intressanta personer med mycket kunskap inom respektive expertområde. Jag är oerhört tacksam att intervjupersonerna har ställt upp och delat med sig av sina kunskaper och jag hoppas att du som läser detta även passat på att lyssnat på poddarna.

Tanken med att starta en podd har funnits från början när vi startade men p.g.a mina kunskapsbegränsningar och felaktiga materialinköp så blev podden ca 2,5 år försenad. Varför detta format? Det finns frågor som alltid är aktuella i ett företag och därför ville jag att alla våra kunder ska få samma information i dessa ämnen och poddformatet gör att lyssnaren kan tillgodogöra sig informationen när de vill. Det är djupare information än jag kan ge under en timmas möte och jag hoppas verkligen att den som lyssnat på poddarna har blivit lite klokare och lite mer nyfiken på respektive ämne.

Hur är läget i övrigt på Especto då?

Vi har flyttat till ny lokal eftersom det blev alldeles för trångt i den lokalen vi satt i. Tur för oss så blev det en lokal ledig i samma hus så vi har flyttat en våning ned och återfinns på samma adress men på entréplan. Vi är fem medarbetare på byrån och den uppmärksamma har noterat att vi har uppdaterat vår hemsida med kontaktuppgifter på samtliga fem personer. I den nya lokalen så har vi lite mer luft mellan arbetsplatserna och jag hoppas att alla medarbetare och kunder ska trivas. Vi arbetar som tidigare i ett öppet kontorslandskap med de för- och nackdelar som finns med detta – jag tycker än så länge att fördelarna överväger även om vi måste investera i lite ljuddämpningsmaterial då det kan bli lite stimmigt i den nya lokalen.

Vi har på allvar kommit igång med att lagra bokslut och revisioner med tillhörande dokumentation digitalt. Det kan tyckas självklart men att hitta och utveckla effektiva metoder för att göra detta för att uppfylla de dokumentationskrav som finns i branschen är allt annat än enkelt. Tack vare vår fantastiska personal som hungrigt kastat sig över uppgiften och hjälpt till att utveckla detta så har omställningen gått rekordsnabbt.

Kunderna har till viss del märkt av digitaliseringen då uppdragsavtal och vissa andra dokument numera undertecknas digitalt med hjälp av bank-ID och mobilt bank-ID – oerhört smidigt måste jag säga. Digitaliseringen kräver dock sina investeringar och vi har tagit några större sådana och till hösten kommer vi göra ytterligare investeringar för att kunna bli mer digitala och också mobila. Numera kan årsredovisningar och revisionsberättelser för K2-bolag laddas upp och signeras hos Bolagsverket, en tjänst som ligger i tiden och både sparar på miljön och snabbar upp processen med inlämningen. Den tjänsten tillsammans med att vi har verktyg för att underteckna årsredovisningarna digitalt gör att vi kan ägna mötena med våra kunder till att handla mindre om underskrifter till att handla mer om verksamheterna de driver. Det känns modernt!

Den första maj fyllde Especto tre år, vi har överlevt de tre första kritiska åren i ett företags uppstartsfas och är nu etablerade i Norrköping. Jag har tidigare skrivit om affärsplanen, som har varit ett viktigt verktyg för oss, men nu är det dags att arbeta om den då vi är i ett helt annat läge med fem medarbetare till skillnad mot en person för tre år sedan. Det ska bli ett roligt arbete att sia in i framtiden, försöka förutse möjligheter och hinder, för att förhoppningsvis lyckas ta nästa steg i vår utveckling.

Kul att du orkade läsa så här långt och tack för din uppmärksamhet, glöm inte att en resa börjar med ett steg och fortsätter med nästa steg och genom att fokusera på att ta ett steg i taget så är du i mål snabbare än du tror! 


Milda Mathilda!